Sala Sports


Do's & dont's tijdens hardlopen

Do's;

  • zorg dat je goede hardloopschoenen hebt
  • drink voldoende voor, tijdens en na je run
  • kleed je 3-5 graden warmer dan dat het buiten in werkelijkheid is
  • zorg dat je motortje genoeg brandstof heeft
  • loop regelmatig
  • wissel je afstanden/routes steeds af
  • wissel duur- en intervaltraining met elkaar af
  • stel duidelijke doelen, en werk daar stap voor stap naar toe
  • houd je resultaten bij
  • houd voldoende rust tussen je trainingen
  • letten op een goede ademhaling

Dont's;

  • buiten je eigen niveau trainen
  • hardlopen terwij je overgewicht hebt
  • hardlopen op schoenen die hier niet voor bedoeld zijn
  • hardlopen als je echt ziek bent
  • Te veel te kort op je training eten

Sporten tijdens je zwangerschap, kan dat?

Ik heb de afgelopen tijd veel vragen gehad van mensen die mij zagen sporten of dit wel goed is... JA! Het belangrijkste is, is dat jij zelf naar je eigen lichaam weet te luisteren (en de verloskundige). Zolang jij jezelf er goed bij voelt kan je lekker blijven sporten. Het is wel verstandig hier en daar wat aan te passen aangezien je lichaam natuurlijk steeds zwaarder wordt, dus veel meer van je vraagt. Je spieren kunnen weker worden, dus gewoon goed opletten. Sport vooral lekker om je algehele conditie/fitheid bij te houden maar ga niet voor het verbeteren van je pr's. Heb je nooit echt gesport is het zeker af te raden om in een keer veel te gaan sporten. Wel zou je zwangerfit lessen kunnen gaan volgen als je toch graag wilt bewegen. Dit zijn lessen speciaal gericht op zwangere vrouwen. Kortom bewegen is juist goed voor je tijdens je zwangerschap, het zal je helpen bij de bevalling en het herstel daarna. Ooit hoorde ik ergens dat een bevallig te vergelijken is met het hardlopen van een hele marathon qua conditie, dus dan is het fijn te weten dat mijn conditie vrij goed is. Kom maar op haha. 

Waarom moeten we diƫten echt vergeten

Tegenwoordig is het een hype om bezig te zijn met gezonde voeding en het volgen van een diëet. Maar wat is gezond en welk diëet is goed of slecht. Dit is ontzettend moeilijk te beantwoorden aangezien dit echt per persoon verschild. Wat voor de ene werkt, zal voor de andere misschien het tegenovergestelde doen. Dit kan liggen aan de lichaamsbouw, dagelijkse beweging, stofwisseling, eventuele allergiën en ga zo maar door. Dit zijn dus ook allemaal elementen waar wij naar kijken als je een van de programma's gaat volgen. Het belangrijkste is dat je ook moet weten wat je uiteindelijke doel is. Voor de meeste mensen is dit tegenwoordig een blijvend resultaat waarbij je je enrgiek en fit voelt en dit ook nog eens ziet aan de buitenkant... het lichaam. Dan is het niet verstandig om te gaan diëeten. Dit zorgt vaak voor snelle maar tijdelijke resultaten. En zo ontstaat het jojo-effect. Evenwicht is de sleutel tot succes bij het veranderen van je levensstijl. Dat is namelijk wat je moet doen. Beweeg wat meer en let op je voeding, maar wel op zo'n manier dat je lekker een keer dat patatje kan eten tussendoor of uitgebreid uit eten met een glaasje wijn erbij zonder dat je je gelijk zorgen hoeft te maken dat dit niet in je diëet past. Ideaal toch?